کد مطلب:36494
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
اگـر نـظـام اجتماعي اسلام چنانكه ادعا شده كامل و جامع باشد و همه جهات لازم براي سعادت انـسـان را در نـظر گرفته باشد و آزادي عقيده را نيز منتفي بداند ,لازمه اش اين است كه جامعه دچار ركود و خمودي شده , از رشد و كمال باز ماند . زيرا رشد و كمال نيازمند نشاط علمي و نظري و وجود افكار و آراي مخالف است . علم همواره از طريق مخالفت ها پيشرفت نموده است .
آراء و عقايد انسان دو دسته اند . دسته اي كه تحول و تكامل پذيرند كه عبارت باشنداز علوم فني و صنعتي و نظاير آن . در اين نوع علوم و معارف وجود آراء و نظرات گوناگون سبب رشد و اعتلا مي شود و دليل آن هم اين است كه علم انسان محدود است . امـا دسته ديگري از معارف و آراء انساني تحول و تغيير ناپذيرند ; و آن علوم وآرايي است كه مربوط به مبداء و معاد و سعادت و شقاوت انسان است . اين نوع معارف البته از لحاظ دقت و عمق مي توانند متفاوت باشند اما اصل آنها ثابت است . اسلام ديني است كه تحول و تغير و اختلاف در دسته اول از آراي انساني را نه تنها جايزبلكه توصيه نيز مي كند . امـا دسته دوم از معارف و عقايد كه مربوط به مبداء ومعاد انسان است به بهترين , كاملترين شكل آن در اسلام بيان گشته است . حال باوجود اين معارف چه نيازي به تغيير و تحول است . مـجـرد تـحـول و تـغيير سبب كمال نيست , و انسان نيز به چنين تحول و تغييري كه سبب كمال نباشد نيازي ندارد .
تفسير الميزان ج 4 ص 118
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.